tutsy_post_imgJakiś czas temu pisałam na Tutsach o świetnym freebie udostępnianym przez Photoshop Tutorials – darmowych nakładkach imitujących zagięty papier. Niedawno Tutsy udostępniły także darmową makietę z zagiętym arkuszem. Te materiały skłoniły mnie do myśli: dlaczego nie podzielić się wiedzą tajemną potrzebną do samodzielnego wykonania takiej papierowej nakładki?

 

 

 

Dziś zamierzam podzielić się z Wami tutorialem opisującym jak krok po kroku uzyskać taką nakładkę do wykorzystania przy własnych projektach.

 

Do czego dążymy:

 

fin

Papierowa nakładka z zagięciami papieru stosowana do gotowych projektów.

 

Skoro zamierzamy wszystko zrobić samodzielnie, to złapmy za aparat i wykonajmy własne zdjęcie kartki papieru.

 

Krok 1
Bierzemy czystą kartkę papieru.

 

01

 

Zginamy ją według uznania.

 

02

 

03

 

Po czym rozkładamy, układamy na w miarę jednolitym i ewentualnie kontrastującym podłożu i fotografujemy.

 

04

 

Kilka uwag:

 

1. Najważniejsze, jak przy każdym zdjęciu jest światło – to ono wydobędzie cienie w okolicach zagięć, na których najbardziej nam zależy. Bez znaczenia jest, czy będzie to światło naturalne, czy sztuczne, ponieważ docelowo będziemy zamieniać obrazek na skalę szarości, więc pozbędziemy się ewentualnych przejaskrawień.

 

2. Jakość zdjęcia (rozdzielczość, ziarno) uważam za rzecz drugoplanową. Im lepszej jakości zdjęcie, tym większe w przyszłości zastosowanie dla nakładki (będziemy mogli stosować ją np. przy druku plakatów). Słabsze jakościowo zdjęcia mogą posiadać artefakty, które w druku nie będą do zaakceptowania, ale przy mockupach, czy innych wizualizacjach dodadzą uroku. Wszystko zatem zależy od tego, co chcemy później z taką nakładką zrobić. Jeśli będziemy stosować ją na małych obrazkach – słabsza jakość wystarczy, jeśli na większych i w druku warto pomyśleć o wykonaniu zdjęcia lepszym aparatem. Ja na potrzeby tego tutorialu użyłam aparatu ze smartfona.

 

3. Tło, na którym fotografujemy pozaginany papier tak na prawdę nie musi być ani jednolite, ani kontrastujące. Najistotniejsze jest, żeby nie zachodziło na kartkę, a sama kartka była jak najbardziej prostokątna. Dzięki temu w łatwy sposób wytniemy ze zdjęcia najbardziej istotny fragment kadru i przejdziemy do jego dalszej obróbki.

 

Krok 2
W Photoshopie tworzymy nowy dokument. Ponieważ chcę stosować swoją nakładkę do projektów o wymiarach kartki A4 ustawiam właśnie takie parametry dla swojego nowego dokumentu.

 

05

Nie zależy mi na wysokiej jakości nakładki, dlatego też pozostawiłam rozdzielczość dokumentu na domyślnych 72 PPI, a tryb kolorów (Color Mode) na RGB (nie zamierzam drukować projektów, do których zastosuję tą nakładkę).

 

Krok 3
Stosując metodę „przeciągnij i upuść” przeciągamy nasze zdjęcie zagiętej kartki papieru do nowo utworzonego dokumentu.

 

06

 

Krok 4
Teraz wystarczy je przeskalować (powiększyć) tak, aby fragmenty podłoża nie były widoczne w naszym dokumencie.

 

07

Jeśli przeciągnięte zdjęcie zostało automatycznie zamienione na obiekt inteligentny (smart object) należy zrasteryzować warstwę, klikając na nią prawym przyciskiem myszy i wybierając z rozwijanego menu polecenie „Rasteryzuj warstwę” (Rasterize Layer).

 

Krok 5
Przenosimy się do panelu Kanały: Menu Okno>Kanały (Window>Channels) i z dostępnych kanałów R, G, B (czerwony, zielony, niebieski – bo taki tryb kolorów ustawiliśmy na początku dla naszego dokumentu) wybieramy taki, który najlepiej oddaje kontrast między zagięciami a powierzchnią kartki.

 

08

 

W moim przypadku najlepszym kanałem okazał się zielony. Znajdując się w wybranym kanale wciskamy Ctrl+A, aby zaznaczyć cały obszar dokumentu. Następnie wciskamy Ctrl+C, aby skopiować widoczny obraz…

 

09

 

Na koniec przenosimy się do pierwotnej „mieszanki” wszystkich kanałów (w panelu Kanałów klikamy warstwę z opisem RGB) i wciskamy Ctrl+V, żeby wkleić w nowej warstwie dokumentu, to co udało nam się skopiować:

 

10

 

Krok 6
W menu Obraz wybieramy Dopasowanie, a dalej polecenie Odwróć (Image>Adjustments>Invert). Tym sposobem odwróciliśmy kolory – to co było białe teraz jest czarne i odwrotnie.

 

11

 

Teraz wzmocnimy kontrast pomiędzy szarością kartki a bielą i czernią zagięć wybierając z menu Obraz>Dopasowanie>Poziomy (Image>Adjustments>Levels).

 

12

 

Chwila zabawy z suwakami – nie wpisujcie wartości podanych na poniższym obrazku, zamiast tego poeksperymentujcie trochę ze swoim zdjęciem. Pamiętajcie tylko żeby płaszczyzna kartki była szara, a obszary przy zagięciach białe i czarne. Im większy kontrast, tym lepsza widoczność zagięć na koniec.

 

13

 

Krok 7
Ostatnim krokiem jest ustawienie odpowiednich opcji mieszania dla warstwy z nakładką. Jak widać na załączonym niżej obrazku pozbyłam się z dokumentu niepotrzebnej już warstwy z pierwotnym zdjęciem. Zostawiłam samą nakładkę i białe tło na osobnej warstwie. Dla nakładki ustawiamy opcje mieszania (Blending Mode), widoczne w górnej części panelu Warstwy, na Łagodne światło (Soft Light).

 

14

 

Na tym etapie zagięcia kartki przestały być widoczne, ale jeśli tylko do naszego dokumentu wstawimy dowolny projekt i umieścimy go pomiędzy białą warstwą tła, a warstwą nakładki, to naszym oczom ukaże się taki oto widok:

 

15

 

Projekt bez nakładki wyglądał tak:

 

15_

Teraz już wiecie w jaki sposób samodzielnie wykonać własną papierową nakładkę. Powodzenia z eksperymentowaniem!

 

 

Podziel się dobrocią!